ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΩΝ ΔΑΜΟΥΛΙΑΝΑΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΥΜΕ ΟΤΙ ΜΑΣ ΦΕΡΝΕΙ ΠΙΟ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΘΕΛΟΥΜΕ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΚΑΙ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ e-mail: damoulianata@gmail.com
Πέμπτη 28 Απριλίου 2016
Κυριακή 24 Απριλίου 2016
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΙΩΝ
Τη λέξη "Βάΐο" την έχει πάρει η εκκλησία μας από
το Ευαγγέλιο του Ιωάννη (12,121) που σημειώνει, ότι μετά την ανάσταση του
Λαζάρου, όταν ο Ιησούς πήγαινε στα Ιεροσόλυμα, "όχλος πολύς... έλαβαν τα
Βάϊα των φοινίκων και εξήλθον εις απάντησιν αυτώ".
Για να διευκρινίσουμε όμως τα πράγματα και να καταλάβουμε τι
ακριβώς συμβαίνει, πρέπει να εξηγήσουμε το τι σημαίνει η λέξη βάγιο. Είναι ο νέο βλαστός που βγαίνει
από τα δένδρα της άνοιξης, εποχή που πάντα πέφτει η Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα του Χριστού
μας. Έτσι μόνο στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη,
προσδιορίζεται το ποια βάγια πήρε ο όχλος
για να προϋπαντήσει τον Ιησού, γράφοντας «τα βάγια των φοινίκων», που
από παλιά συμβόλιζαν τη βασιλική δόξα.
Την Κυριακή αυτή κάθε
τόπος την εορτάζει με τη δική του μεγαλοπρέπεια και μάλιστα έχει και τα δικά
του βάγια που είναι σύμφωνα με τη χλωρίδα του τόπου του.
Ο ΠΑΠΑ ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
ΕΠΙ ΤΩ ΕΡΓΩ
Σε πολλά μέρη τα βάγια είναι
δάφνες, πανάρχαιο λατρευτικό φυτό και αλλού ιτιά και μυρτιά ή ακόμη και
άλλα νικητήρια φυτά[1] .Στο νησί μας με τη λέξη
«βάγιο», εννοούμε ένα είδος φοίνικα, που
βρίσκει κανείς σε πολλά μέρη και σε κήπους και αυλές των σπιτιών. Κλαδιά από
τέτοιο φοίνικα εικονίζονται σε αγιογραφίες, όπως Μάρτυρες και Άγιοι (Βαρβάρα,
Αικατερίνη…) κρατούν στο χέρι τους
φοινικόκλαρο ως σύμβολο της νίκης και της δόξας.
Κατά το τέλος του χειμώνα, και ανάλογα το πότε πέφτει το
Πάσχα , λόγω ότι είναι κινητή εορτή, τα
νέα κλαδιά του τροπικού αυτού
φοίνικα[2], τα
κόβουν από τη φοινικιά, στην αρχή της εβδομάδας του Λαζάρου και τα βάζουν στο
νερό για να γίνουν εύπλαστα και δροσερά. Με αυτά θα πλέξουν τους σταυρούς , τις
βαγιοφόρες και θα πλαισιώσουν τα μικρά
λιόκλαρα και τα ανοιξιάτικα λουλούδια που θα δοθούν στους πιστούς την ημέρα των Βαΐων.
ΒΑΓΙΟΦΟΡΑ ΑΠΛΗ
Τα Βάγια κατά την
παλιά εποχή
Αρκετές πληροφορίες
μας δίνει ο Τσιτσέλης[3] για
το πώς μοιράζονταν τα Βάγια μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας πολύ παλιά στην
Κεφαλονιά. Τα έστελναν οι εφημέριοι σε ασημένιο δίσκο στα σπίτια των ενοριτών.
Η συνήθεια αυτή όμως καταργήθηκε από τον Μητροπολίτη Σπυρίδωνα Κοντομίχαλο, ως άσκοπος και ότι
είναι έξω από τους εκκλησιαστικούς κανόνες, με αποτέλεσμα αυτό να ξεχαστεί
εντελώς στην πάροδο του χρόνου.
Τα βάγια τα οποία
προορίζονταν για τα σπίτια ήταν
καλλιτεχνικές ανθοδέσμες, περιπλεγμένες
με ταινία μεταξιού, στο κέντρο ήταν η βαγιοφόρα, μικρά στρογγυλή εικόνα
του Χριστού, καθήμενος επί πώλου όνου που εισέρχεται στην Ιερουσαλήμ. Στο μέσω
του βαΐου ένας ή τρεις φοίνικες επίχρυσοι, και ο μεσαίος εσχημάτιζε σταυρό.
ΒΑΓΙΑ ΠΟΥ ΔΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Τα βάγια που ήταν να δοθούν στην εκκλησία ήταν απλούστερα,
όμως και σε αυτά ήταν απαραίτητος ο κλάδος της ελιάς και του φοίνικα. Έβαζαν μαζί και
δεντρολίβανο, βιολέτες, βάλσαμο, αλιφασκιά και όλα αυτά τα έδεναν με μια λωρίδα φοίνικα στο κάτω μέρος.
ΠΕΡΙΤΕΧΝΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΒΑΓΙΟΦΟΡΕΣ ΜΕ ΠΟΛΥΧΡΩΜΜΕΣ ΒΙΟΛΕΤΕΣ
Τα βάγια που ήταν προορισμένα για να δοθούν σε πλοιάρχους,
σε νεόνυμφους και μελλόνυμφους ήταν διακοσμημένα και πλεγμένα με ιδιαίτερο τρόπο. Είχαν
δε ποικίλα σχήματα , όπως ολόκληρες
καρδιές και άλλες παραστάσεις με
επίχρυσες δέσεις και πολλά άνθη. Ειδικά στο Αργοστόλι και στο Ληξούρι οι ιερείς
ετοιμάζονταν από καιρό για την καλύτερη διακόσμηση των Βίαιων στα κελιά και
στους γυναικωνίτες των ναών. Πολλοί ιερείς αγόραζαν το νεγρόνιον, που ήταν ένα
γιγάντιο γαρίφαλο έναντι καλής τιμής και με αυτό κοσμούσαν τα βάγια. Έτσι για
να είναι ένα βάγιο «τέλειο» έπρεπε να
έχει οπωσδήποτε το νεγρόνιο και να είναι δεμένο με όλη τη διακόσμησή του με πλατειά
μεταξωτή κορδέλα ή με τέτοια δέση που να εντυπωσιάζει. Τα βάγια αυτά
στέλνονταν στα σπίτια και τα τοποθετούσαν οι νοικοκυραίοι στο εικονοστάσι του σπιτιού. Τα «δε νυμφικά
και πλοιαρχικά» στο πάνω μέρος του κρεβατιού και τα πήγαιναν στην εκκλησία για
να ευλογηθούν την ημέρα της εορτής.
Όλα αυτά τα εθιμικά με τα Βάγια που γίνονταν παλιά στην
Κεφαλονιά, από πολλούς ιερείς υπήρξαν κερδοσκοπικές διακρίσεις, έγιναν
παρεξηγήσεις και έριδες και αρκετά
αιματηρά επεισόδια. Αυτά τα «εθιμικά
συμβάντα» ανάγκασαν τους αρχιερείς να
απαγορεύσουν τα κοσμημένα με πολλά άνθη και περίτεχνα βάγια και να δίνουν απλά
κλαδί ελιάς. Τα γεγονότα σύμφωνα με το κείμενο του Ηλία Α Τσιτσέλη έγιναν σε ναούς του Ληξουρίου, Άγιο Νικόλαο των Μηνιατών και στο ναό της Αγίας Τριάδας.
Φαίνεται ότι γύρω στα 1900 άρχισε να φθίνει το έθιμο
της διανομής των Βαΐων σε σπίτια και τα πολυτελή βάγια
των νυμφίων αντικαταστάθηκαν με απλούς
σταυρούς από φοίνικα. Δίνονται δε έπειτα από την ευχή και την ευλογία του
ιερέως.
Το θέμα με τα Βάγια που καθένας παλιά το έβαζε στο γιλέκο
του ή στο τσεπάκι του κουστουμιού του, πολλοί δε από συνήθεια ή τάση επίδειξης
και όχι από το κίνητρο της πίστης, το σχολιάζει ο μεγάλος σατυρικός ποιητής Ανδρέας Λασκαράτος[4], στο
ομώνυμο με την γιορτή αυτή ποίημά του.
«Κυριακή των Βαΐων»
Σήμερα απάντησα ένανε
Με βάγιο στο γκελέ
του,
Και είπα –Εκειός είν’
άνθρωπος.
Εκειός ‘ξέρει να ζήση.
Εκειός !Μουλέει ο
φίλος μου,
Εκειός !Και τι νομίζης
Όπως πιστεύει τίποτα;
Τίποτα δεν πιστεύει.
……………………….
Πιστεύει πως το βάγιο
του
Τόνε καλοσυστένει
[1] Δημητρίου Σ. Λουκάτου,
Πασχαλινά και της Άνοιξης, Εκδόσεις
Φιλιππότη, Αθήνα 1988, σ. 54
[2] Σε πολλά μέρη του νησιού,
σκεπάζουν τα νέα κλαριά του φοίνικα για να μη το βλέπει ο ήλιος και πρασινίσει , αλλά να πάρει ένα χρώμα κιτρινωπό, το οποίο το
θεωρούν πολύ καλό για την χρονιά που έρχεται.
[3] Βλέπε Ηλία Τσιτσέλη, Έθιμα
εν Κεφαλληνία, Παρνασσός 1892, σ σ.
280-297
[4]Ανδρέα Λασκαράτου «Άπαντα», επιμέλεια Αλέκου Γ. Παπαγεωργίου,
εκδόσεις «Άτλας», Αθήνα 1959,Τόμος τρίτος σελ 152
Η Κυριακή των Βαΐων
στις μέρες μας
Την Κυριακή αυτή όλοι πηγαίνουν στην εκκλησία, οι νιόπαντροι
με τα γαμπριάτικα. και παρακολουθούν με κατάνυξη τη Θεία Λειτουργία. Οι ιερείς
έχουν στολίσει με τα βάγια, όπως γινόταν και
παλιά, το εσωτερικό του ναού. Βάζουν βάγια σε εικόνες και στο διάστυλο
σε σχήμα σταυρού από φοίνικα Επίσης κρεμούν αστερίσκους και σταυρούς από
φοίνικες στο κάτω μέρος των καντηλιών και διακοσμούν τα μανουάλια. Είναι
ονομαστά τα βάγια που φτιάχνει η Αντουανέττα Κοσμετάτου από τα Βλαχάτα της
Εικοσιμίας, και που δείχνουν την τέχνη και το μεράκι που πηγάζουν από το
σεβασμό στην παράδοση και την πίστη.
Η κ ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΤΑ ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ
Την ημέρα αυτή κατά
τη λειτουργία μοιράζονται βάγια στο εκκλησίασμα. Ιδιαίτερα στην Κεφαλονιά την ημέρα αυτή έδιναν
στους νιόπαντρους ένα ξεχωριστό βάγιο, το οποίο ονόμαζαν βαγιοφόρα. Ήταν
στολισμένο πέρα από τα κοινά βάγια και με κόκκινες διπλές βιολέτες και
προσφέρονταν στους νιόπαντρους μέσα σ' ένα δίσκο και αυτοί παίρνοντάς το έδιναν
χρήματα.
Τα βάγια θεωρούνται
ιερά και χρησιμοποιούνται ενάντια στα κακά πνεύματα , στον εξορκισμό της βασκανίας
και σε κακές αρρώστιες[1]. Οι
νοικοκυρές ρίχνουν φύλλα του βαΐου στα λιβανιστήρια και λιβανίζουν τους
χώρους του σπιτιού λέγοντας:
Όξου αρρώστια, όξου
κακό
σε κυνηγάει το βάγιο
του Λαζάρου
το διαβασμένο το
ευλογημένο…
Στα φαγητά του σημερινού τραπεζιού (που είναι ακόμη
Σαρακοστή) η εκκλησία επιτρέπει το ψάρι. Είτε μπακαλιάρο σκορδαλιά (όπως του
Ευαγγελισμού) είτε κοφισόπιτα ή τρώμε κολιούς.
Βέβαια, επειδή τη Δευτέρα αρχίζει μεγάλη νηστεία, τρώμε
λαίμαργα και "βαρυστομαχιάζουμε", και πολλοί τραγουδούν το παροιμιακό
τετράστιχο.
«Βάγια, Βάγια των
βαγιών,
τρώνε ψάρι και κολιό,
κι ως την άλλη Κυριακή
με το κόκκινο αυγό !»
τρώνε ψάρι και κολιό,
κι ως την άλλη Κυριακή
με το κόκκινο αυγό !»
[1] Αυτό συνηθίζεται και με τα
βάγια και των άλλων εορτών , της υψώσεως του Σταυρού με το βασιλικό, με της
Σταυροπροσκυνήσεως με τις βιολέτες και την Μεγάλη Παρασκευή με τον αμνό, που
σύμφωνα με τις δημώδεις προλήψεις έχουν αποκρουστική δύναμη ενάντια στο κακό.
Ο εσπερινός της Κυριακής των Βαΐων
Από αυτόν τον εσπερινό αρχίζει βασικά η Μεγάλη Εβδομάδα. Οι ιερείς φορούν πένθιμα άμφια. παλαιότερα κάλυπταν τα μανουάλια με μελανά ή μωβ υφάσματα, και κάλυπταν τις εικόνες, άφηναν δε μόνο ακάλυπτο το πρόσωπο. Στους ναούς τωνχωριών, οι ιερείς αναρτούσαν στο τέμπλο πετραχήλια και φαινόλια μελανά, εθιμικό λείψανο από τα χρόνια της Φραγκοκρατίας[1].
Παρασκευή 22 Απριλίου 2016
ΜΟΥΖΑΚΑΤΑ ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΚΟ ΧΩΡΙΟ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ
ΜΟΥΖΑΚΑΤΑ 23-4-1944 ΜΑΥΡΟ ΤΕΛΟΣ
Ένας ακόμα τόπος που πάνω του ξέσπασε η λύσσα
του ετοιμοθάνατου
απαίσιου θηρίου του ναζισμού
Τόσο των κατακτητών όσο
και των αδίστακτων
ντόπιων συνεργατών τους
της ΠΟΚ (προδοτικής
οργάνωσης Κεφαλονιάς ) όπως εύστοχα τους
είχε
ονομάσει
ο σκλαβωμένος λαός
Λίγους μήνες μετά την εξολόθρευση της Ιταλικής
Μεραρχίας του ΑΚΟΥΙ( Ένα από τα μεγαλύτερα
εγκλήματα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου)
δεν είχαν χορτάσει από το
αίμα των
9000 Ιταλών
και ζητούσαν
κι άλλο
Τα Μουζακάτα ήταν ορεινό χωριό κοντά στα Ζερβάτα
στον δρόμο Σάμης Πόρου
Την περίοδο 1941 – 44 τα Μουζακάτα ήταν για την
Την περίοδο 1941 – 44 τα Μουζακάτα ήταν για την
Κεφαλονιά
το κέντρο της Εθνικής Αντίστασης ενάντια
στις δυνάμεις Κατοχής
Ο λαός το αποκαλούσε "μικρό
Σούλι".
Υπήρχε αρχηγείο του ΕΛΑΣ με
καπετάνιο τον Γεράσιμο
Γρηγοράτο ή Αστραπόγιανννο με
αρκετούς Αγωνιστές
κυρίως από τα Μουζακάτα.
Στόχος για τους λαομίσητους κατακτητές
και τους
ντόπιους συνεργάτες
τους έγινε το χωριό με σκοπό
την διάλυση
του αρχηγείου αλλά και του
ΕΛΑΣ
Στις 23 Απριλίου 1944 οι Γερμανοί μαζι με τους Ντοπιους
συνεργάτες έζωσαν το χωριό από το βράδυ περιμένοντας
να ξημερώσει για να επιτεθούν
συνεργάτες έζωσαν το χωριό από το βράδυ περιμένοντας
να ξημερώσει για να επιτεθούν
Οι περισσότεροι κάτοικοι έφυγαν προ το Βουνό
Κάποιοι έμειναν Τους συγκέντρωσαν χωρίς
να εκτελέσουν
κάποιο εκεί Έβαλαν φωτιά
κι έκαψαν τα πάντα ακόμα
και την εκκλησιά
του Αγ Αντρέα
Άφησαν πίσω μόνο αποκαΐδια
Από όσους κατοίκους έπιασαν
στο χωριό πήραν
4
Γιάννη Γρηγοράτο, Γιάννη Μουρίκη, Αριστομένη Μιχαλάτο
και τον
γιο του Πέτρο 17 χρόνων Αυτούς
τους εκτέλεσαν
την Πρωτομαγιά
μαζί με άλλους στο Αργοστόλι
ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΓΕΡΜΑΝΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΉ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ
Οι κάτοικοι χωριού δεν επέστρεψαν ποτέ να μείνουν
ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ
Οι κάτοικοι χωριού δεν επέστρεψαν ποτέ να μείνουν
Μετά το ολοκαύτωμα έμεναν σε
σπηλιές, στάνες και
φιλοξενήθηκαν από τους κατοίκους των Ζερβάτων.
Οι Μουζακάδες διώχτηκαν από τους
Γερμανούς ,αργότερα
εξορίστηκαν κατά την διάρκεια του Εμφύλιου
Λίγους μήνες μάλιστα μετά το
ολοκαύτωμα οι Γερμανοί
πάντα μαζί με τους ντόπιους συνεργάτες τους έκαναν επιχείρηση
στην ευρύτερη περιοχή με καταστροφές και αρκετά θύματα.
στην ευρύτερη περιοχή με καταστροφές και αρκετά θύματα.
Το χωριό δεν ξαναχτίστηκε ποτέ, καθώς, μετά
τον εμφύλιο,
ήρθε ο καταστροφικός σεισμός του 1953.
Δυσανάλογα βαρύς ο φόρος αίματος που απέδωσε η Κεφαλονιά...
Δυσανάλογα βαρύς ο φόρος αίματος που απέδωσε η Κεφαλονιά...
Σε ένα ρημαγμένο νησί, όχι ένα αλλά δύο
ολόκληρα χωριά
(τα Μουζακάτα και τα Αργίνια)
πυρπολήθηκαν από τους Γερμανούς
κατακτητές και κάτοικοί τους εκτελέστηκαν.
Μουζακάτα, Ένα Μαρτυρικό Χωριό που περιμένει ακόμα
Μουζακάτα, Ένα Μαρτυρικό Χωριό που περιμένει ακόμα
την επίσημη αναγνώρισή του
Σε Καταλόγους
αναγνωρισμένων μαρτυρικών πόλεων
και χωριών
δεν φαίνεται (Υπάρχουν τα Αργινια)
ΠΟΙΟΣ ΦΤΑΙΕΙ Η
αδιαφορία των ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΣΙΓΟΥΡΑ
Στην θέση
που ήταν το παλιό χωριό
, με χορηγία ιδιώτη,
με καταγωγή από τα Μουζακάτα, χτίστηκε μνημείο και
γίνονται ετήσιες εκδηλώσεις μνήμης.
γίνονται ετήσιες εκδηλώσεις μνήμης.
2 ΠΕΡΙΠΟΥ ΧΛΜ ΜΑΣ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΠΟΣΟΙ Θ ΑΠΟΦΑΣΙΣΟΥΝ ΝΑ ΠΑΝΕ ?
ΟΣΟ ΠΙΟ ΛΙΓΟΙ ΠΙΟ ΚΑΛΑ
ΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΚΑΙ ΠΙΣΩ ΕΡΕΙΠΙΑ ΣΠΙΤΙΩΝ
ΦΩΤΟ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΝΗΜΗΣ 12-7-15 ΑΠΟ ΚΚΕ
Σάββατο 16 Απριλίου 2016
ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΣΤΟ ΒΟΥΝΟ ΚΑΜΠΑΝΑΡΙΟ ΤΟΙΧΙΑ
Όπως γνωρίζετε
ήδη η εκκλησιά
στο βουνό
έχει ήδη περιδεθεί με βάση την
μελέτη
που έχει
γίνει από το γραφείο
ΔΙΑΣΤΥΛΟΣ
Οι συνεχείς
μετασεισμοί έχουν ταλαιπωρήσει
το οικοδομημα
του Ναου και
φαινεται ποσο
έχουν προχωρήσει
τα ανοίγματα Ας ελπίσουμε
ότι δεν
θα προχωρήσουν περισσότερο
Έτσι έχοντας
πάρει όποια μέτρα
θεωρούνται
απαραίτητα περιμένουμε
πότε θα προχωρήσει
το ΤΑΣ
σε έγκριση κάποιων
κονδυλίων για
ν αρχίσουν οι
εργασίες αποκατάστασης των
ζημιών Οι προσπάθειες
ώστε η εκκλησιά
να
χαρακτηριστεί Μνημείο ιστορικής αξίας
έχουν
αρχίσει από την
επιτροπή που εδρεύει στην
Κέρκυρα και
μετά από το Υπέργειο Πολιτισμού
Μέχρι τότε
όμως κάποιες εργασίες
είναι
απαραίτητες για
την ασφάλεια όσων
επισκέπτονται τον
χώρο Δεν είναι
λίγοι αυτοί
που όλο
τον χρόνο αλλά
πολλοί περισσότεροι
το καλοκαίρι
που επισκέπτονται το
Νεκροταφείο
ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΠΑΝΕΣ
Η είσοδος και
η έξοδος είναι
κάτω από το
καμπαναριό που
είναι η πύλη στον χώρο
Το
καμπαναριό όπως είναι σήμερα
με τις
σκαλωσιές παρέχει
κάποια προστασία Όμως
καλό
είναι να προχωρήσουμε
στην αποκατάσταση των
ζημιών
και να φύγει η σκαλωσιά
προστασίας
Επίσης ένα
άλλο σοβαρό πρόβλημα
είναι το
τοιχίο στο κάτω μέρος
του Νεκροταφείου και
πόσο μπορεί
ν αντέξει
Ευτυχώς στους σεισμού του 2014
δεν είχαμε
κάποια πτώση
με τραγικά επακόλουθα
ΤΟ ΚΑΤΩ ΤΟΙΧΙΟ ΑΝΤΕΞΕ
Ο παπά Νικόλαος με
το εκκλησιαστικό βλέποντας
την κατάσταση
ζήτησαν μια μελέτη
για το κόστος
ώστε να προχωρήσουμε σε
απαραίτητες εργασίες
για την επισκευή του καμπαναριού και για περαιτέρω
στήριξη του κάτω τοιχίου
για την επισκευή του καμπαναριού και για περαιτέρω
στήριξη του κάτω τοιχίου
Όπως καταλαβαίνει
ο καθένας χρειάζονται
χρήματα
Οποίος νομίζει
ότι έχει δυνατότητα
να προσφέρει
ο λογαριασμός της Εκκλησιάς είναι Τρίτη 12 Απριλίου 2016
Σάββατο 9 Απριλίου 2016
ΟΙ ΚΑΜΗΝΑΡΑΔΕΣ ΑΓΡΙΕΨΑΝ
ΣΤΑΜΑΤΗΣΑΝ ΤΑ ΕΡΓΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΩΝ ΣΤΑ ΚΗΠΟΥΡΙΑ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΜΙΝΑΡΑΔΩΝ
ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΩΝ ΣΤΑ ΚΗΠΟΥΡΙΑ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΜΙΝΑΡΑΔΩΝ
Σάββατο 2 Απριλίου 2016
ΚΑΛΛΙΟΠΕΙΟ ΣΤΗΝ ΠΛΑΓΙΑ
Το όμορφο κτήριο
που ο καθένας
βλέπει από την
Πλατεία στην Πλαγιά
έχει μια ξεχωριστή
ΙΣΤΟΡΙΑ
Είναι το ΠΡΩΤΟ
κτήριο που είχε
την κυριότητα της
η κοινότητα Δαμουλιανάτων στα 86 χρόνια λειτουργίας
από 1912 μέχρι το 1998
Όπως κάθε κοινότητα
είχε ανάγκη κάποιου
χώρου
για στέγαση του
γραφείου της Έως
το 1975 όμως
στεγαζόταν όπου στο
χωριό υπήρχε κάποιο
σπίτι
ελεύθερο Ακόμη παλαιοτέρα
λόγω έλλειψης τέτοιου
χώρου την σφραγίδα και τα βιβλία τα
είχε στο
σπίτι του ο
Πρόεδρος της κοινότητας Εκεί
έκανα και
τα Δημοτικά συμβούλια
Την ανάγκη αυτή
ήρθε να καλύψει
η οικογένεια
ΕΥΤΥΧΙΑΣ ΔΑΝΕΛΑΤΟΥ με την κατασκευή του
κτηρίου στην Πλαγιά
κτηρίου στην Πλαγιά
Το κτηριο ονομάστηκε ΚΑΛΛΙΟΠΕΙΟ
ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΔΑΝΕΛΑΤΟΥ
όρθιοι: Μαρία Διονύση Δανελάτου, Σούλα Δανελάτου Καγκάδη,
Ευτυχία Δανελάτου,
Θεόδωρος Αθανασιάδης, Καλλιόπη Δανελάτου Αθανασιάδου
καθιστοί: Αντώνης Διονύση Δανελάτου, Διονύσης Δανελάτος
στην ΜΝΗΜΗ της κόρης της
ΚΑΛΛΙΟΠΗΣ ΔΑΝΕΛΑΤΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ
και ΔΩΡΗΘΗΚΕ στην κοινότητα Δαμουλιανάτων
Η παραδοση εγινε 15 Αυγούστου 1975
Το παρέλαβε ο τότε Πρόεδρος της Κοινότητας
Το παρέλαβε ο τότε Πρόεδρος της Κοινότητας
ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΖΟΥΓΑΝΑΤΟΣ
ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΔΑΝΕΛΑΤΟΥ
όρθιοι: Μαρία Διονύση Δανελάτου, Σούλα Δανελάτου Καγκάδη,
Ευτυχία Δανελάτου,
Θεόδωρος Αθανασιάδης, Καλλιόπη Δανελάτου Αθανασιάδου
καθιστοί: Αντώνης Διονύση Δανελάτου, Διονύσης Δανελάτος
ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΖΟΥΓΑΝΑΤΟΣ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΔΑΜΟΥΛΙΑΝΤΩΝ
ΤΟ ΚΑΛΛΙΟΠΕΙΟ 15-8-1975
Αρκετές ήταν οι αναφορές στον τύπο της εποχής
γεια το θέμα Μερικα ακολουθούν
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΤΕΥΧΟΣ 368 ΑΥΓ-1975
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΙΚΗ ΠΡΟΔΟΣ ΤΕΥΧΟΣ 43-44 1975
ΤΟ ΚΑΛΛΙΟΠΕΙΟ 15-8-1975
Αρκετές ήταν οι αναφορές στον τύπο της εποχής
γεια το θέμα Μερικα ακολουθούν
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΤΕΥΧΟΣ 368 ΑΥΓ-1975
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΙΚΗ ΠΡΟΔΟΣ ΤΕΥΧΟΣ 43-44 1975
Το γραφείο της Κοινότητας Το Αγροτικό Ιατρείο και
Δανειστική Βιβλιοθήκη
Το κτήριο χρησιμοποιήθηκε για
τους σκοπούς αυτούς
επί 35 και πλέον
Χρόνια
Όμως στην ζωή αλλάζουν ΠΟΛΛΑ
ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ
Το χωριό μας
πια στον Δήμο Κεφαλονιάς είναι
ένα από
πολλά διαμερίσματα του Δήμου Γραφείο
για τον Πάρεδρο
δεν είναι κάτι
το απαραίτητο
Ο χώρος που στεγαζόταν το Γραφείο της Κοινότητας
όμως εξακολουθεί να είναι χρήσιμο για το χωριό
Ο χώρος που στεγαζόταν το Γραφείο της Κοινότητας
όμως εξακολουθεί να είναι χρήσιμο για το χωριό
Το καλοκαίρι του
2013 έγινε έκθεση
με παλιές φωτογραφίες
του χωριού
Στους Σεισμούς της
Παλλικης το 2014 αποθηκευτήκαν τα
εκκλησιαστικά είδη από
την Εκκλησία στο Βουνό που
Ακόμη λειτούργησε σαν Εκκλησία έως
να ηρεμήσει ο τόπος
από τις δονήσεις επειδή το κτήριο θεωρείτο
πιο Ασφαλές
Το ΙΑΤΡΕΙΟ εξακολουθεί να λειτουργεί Όταν έρχεται ο
Αγροτικός
Γιατρός εξετάζει και συνταγογραφεί εκεί
και σπουδαία Βιβλία Βιβλία
που έχουν Δωρίσει
και
συνεχίζουν να δωρίζουν
η Οικογένεια της Δανελάτου
Ευτυχίας
αλλά και άλλοι χωριανοί
Τελευταία Δωρεά από την κ Μαρία Διακουμάκου Παναγοπούλου
η 61 τόμων Εγκυκλοπαίδεια ΠΑΠΥΡΟΣ
Τελευταία Δωρεά από την κ Μαρία Διακουμάκου Παναγοπούλου
η 61 τόμων Εγκυκλοπαίδεια ΠΑΠΥΡΟΣ
Μαζί με πολλά άλλα Βιβλία
Ελληνικής και Ξένης Λογοτεχνίας
υπό την εποπτεία
του
Καθηγητή Σεισμολογίας κ
Βασίλη
Καρακώστα για τοποθέτηση
Σεισμογράφου
Επίσης η ομάδα
του καθηγητή κ Τσελέντη
για τοποθέτηση
Επιταχυνσιογράφου Όργανα τόσο Απαραίτητα για
την
παρακολούθηση και μελέτη
των σεισμών
Στην αυλή του Καλλιόπειου τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού
έχουν γίνει ομιλίες από Χωριανούς
επιστήμονες για
διάφορα ενδιαφέροντα θέματα
η κ Άννα Μαρία
Αθανασιάδη κόρη της αείμνηστης Καλλιόπης
«ΚΑΛΛΙΟΠΕΙΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ»
Η Ευτυχία Δανελάτου, στη μνήμη της κόρης της, θέλησε
να προσφέρει
στα Δαμουλιανάτα ένα χώρο, όπου να παρέχεται άνετα η πρωτοβάθμια
περίθαλψη στους κατοίκους της περιοχής. Παράλληλα, θα δινόταν η
ευκαιρία να στεγαστούν και τα γραφεία της τότε κοινότητας
Δαμουλιανάτων και να δημιουργηθεί και μία δανειστική βιβλιοθήκη στο χωριό.
στα Δαμουλιανάτα ένα χώρο, όπου να παρέχεται άνετα η πρωτοβάθμια
περίθαλψη στους κατοίκους της περιοχής. Παράλληλα, θα δινόταν η
ευκαιρία να στεγαστούν και τα γραφεία της τότε κοινότητας
Δαμουλιανάτων και να δημιουργηθεί και μία δανειστική βιβλιοθήκη στο χωριό.
Για το σκοπό αυτό, κινητοποιήθηκαν τα παιδιά και οι
στενοί
συγγενείς της Ευτυχίας, καθώς και άλλοι γνωστοί και φίλοι,
αλλά και κάτοικοι του χωριού. Ο πολιτικός μηχανικός που ανέλαβε
αφιλοκερδώς τη μελέτη για την κατασκευή του κτηρίου ήταν
ο ανιψιός της Ανδρέας Φειδάς. Για τις εργασίες ανοικοδόμησης,
πρόσφερε την επίβλεψη του - επίσης αφιλοκερδώς - ο ανιψιός της
Γιάννης Δανελάτος.
συγγενείς της Ευτυχίας, καθώς και άλλοι γνωστοί και φίλοι,
αλλά και κάτοικοι του χωριού. Ο πολιτικός μηχανικός που ανέλαβε
αφιλοκερδώς τη μελέτη για την κατασκευή του κτηρίου ήταν
ο ανιψιός της Ανδρέας Φειδάς. Για τις εργασίες ανοικοδόμησης,
πρόσφερε την επίβλεψη του - επίσης αφιλοκερδώς - ο ανιψιός της
Γιάννης Δανελάτος.
Το οικόπεδο όπου θα χτιζόταν το «Καλλιόπειο» ανήκε και
σε
άλλους κληρονόμους της ευρύτερης οικογένειας Δανελάτου,
οι οποίοι παραιτήθηκαν από τα δικαιώματα τους, προκειμένου
να υλοποιηθεί το έργο και να αποδοθεί στην κοινότητα.
Επίσης, για τον εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης, συνεισέφεραν
και άλλοι συμπατριώτες από τα Δαμουλιανάτα
(όπως η οικογένεια Αλιβιζάτου), καθώς και τρίτοι.
άλλους κληρονόμους της ευρύτερης οικογένειας Δανελάτου,
οι οποίοι παραιτήθηκαν από τα δικαιώματα τους, προκειμένου
να υλοποιηθεί το έργο και να αποδοθεί στην κοινότητα.
Επίσης, για τον εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης, συνεισέφεραν
και άλλοι συμπατριώτες από τα Δαμουλιανάτα
(όπως η οικογένεια Αλιβιζάτου), καθώς και τρίτοι.
Παράλληλα, θεσμοθετήθηκαν, στη μνήμη Καλλιόπης Δανελάτου,
ετήσια Σχολικά Έπαθλα για τους αριστούχους μαθητές του
Δημοτικού Σχολείου Δαμουλιανάτων, ενώ ενισχύθηκε και ο εξοπλισμός
του και εμπλουτίστηκαν τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας.
ετήσια Σχολικά Έπαθλα για τους αριστούχους μαθητές του
Δημοτικού Σχολείου Δαμουλιανάτων, ενώ ενισχύθηκε και ο εξοπλισμός
του και εμπλουτίστηκαν τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας.
ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Η ΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ 15-8-1975
Ευγενική προσφορά της ΑΝΝΑΣ ΜΑΡΙΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΟΥ
Το «Καλλιόπειο» εγκαινιάστηκε στις 15 Αυγούστου 1975, με
εξοπλισμένο ιατρείο, βιβλιοθήκη και Γραφεία Κοινότητας και
παραδόθηκε στον τότε πρόεδρο της κοινότητας Δαμουλιανάτων
κ. Α.Τζουγανάτο. Ακολούθησε τελετή, με παρουσία κόσμου
και ομιλίες.
Στην πορεία, λόγω της μείωσης του πληθυσμού, της
παύσης
λειτουργίας του Δημοτικού Σχολείου και της κατάργησης της
Κοινότητας Δαμουλιανάτων , το Πνευματικό Κέντρο ουσιαστικά
σταμάτησε να λειτουργεί.
λειτουργίας του Δημοτικού Σχολείου και της κατάργησης της
Κοινότητας Δαμουλιανάτων , το Πνευματικό Κέντρο ουσιαστικά
σταμάτησε να λειτουργεί.
ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΛΑΝΕΛΑΤΟΥ-ΑΘΑΝΑΣΙΑΑΟΥ
Γεννήθηκε στις
30.6.1925 στο Αργοστόλι.
Πέθανε στην Αθήνα
στις 10.9.1971.
Γονείς: Αντώνης Δανελάτος,
Δάσκαλος και στη συνέχεια Αξιωματικός.
Ευτυχία, το γένος Χαράλαμπου Ζαφειράτου- Καλού.
Ευτυχία, το γένος Χαράλαμπου Ζαφειράτου- Καλού.
Αδέλφια: Διονύσης Δανελάτος,
Αξιωματικός (πέθανε το 1976).
Αθανασία Δανελάτου-Καγκάδη,
Οδοντίατρος (πέθανε το 1978).
Σύζυγος: Θεόδωρος Αθανασιάδης,
Παιδίατρος (πέθανε το 2005).
Παιδιά: Μία κόρη (Άννα-Μαρία).
Σημ damoulianata Το 1964
έλαβε τον τίτλο
Υφηγητού της
παιδιατρικής
στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Για την προσφορά
και το έργο της
αείμνηστης
ΚΑΛΛΙΟΠΗΣ ΛΑΝΕΛΑΤΟΥ-ΑΘΑΝΑΣΙΑΑΟΥ θα
γίνει
ξεχωριστή παρουσίαση