Θέλομε να γίνωμεν ελεύθεροι και όχι να λεγόμεθα ελεύθεροι

ΗΛΙΑΣ ΖΕΡΒΟΣ ΙΑΚΩΒΑΤΟΣ 26-12-1848

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2014

ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

 Αν συμφωνήσουμε, όσοι συμφωνήσουμε και ανεξάρτητα αν το' πε ή δεν το' πε έτσι ο Ισοκράτης, ότι Έλληνας είναι εκείνος που έχει ελληνική παιδεία, όπως αυτή διαμορφώθηκε πριν δυόμισι χιλιάδες χρόνια και νωρίτερα από την συνάντηση σε τούτο τον τόπο ταξιδευτών από και προς όλα τα σημεία του ορίζοντα φορτωμένων πείρα, γνώσεις και απ' αυτές σκέψεις ανταλλάξιμες, τότε ο Μέγας Αλέξανδρος είναι η περίπτωση ενός τυπικού Έλληνα. Και τούτο από την ομολογία του ιδίου στην περίφημη φράση του "στον πατέρα μου χρωστάω το ζειν, στον δάσκαλό μου το ευ ζειν". Λέει δηλαδή απλά χωρίς να επαίρεται για την καταγωγή του, ότι την ύπαρξή του την οφείλει στον πατέρα του (εποχή φαλλοκρατίας στα ύψη) ενώ τον όμορφο, γεμάτο και άξιο τρόπο ζωής τον οφείλει στον δάσκαλό του, τον Έλληνα φιλόσοφο Αριστοτέλη.
   Ήταν και αποδεικτικά αντιρατσιστής. Με την ενσωμάτωση στο στρατό του πολλών ανδρών από τις κατακτημένες χώρες μέχρι που απετέλεσαν την πλειοψηφία, δυσαρέστησε πολλούς παλιούς συναγωνιστές του εθνικιστές από τους οποίους απαλλάχτηκε δολοφονώντας τους (Παρμενίων, Κλείτος) ή μπλέκοντάς τους σε συνωμοσία εναντίο του (Φιλώτας, Κλεισθένης). Υπήρξε και πρόδρομος της πανανθρώπινης συνεννόησης και συνένωσης με την παραίνεση στους Μακεδόνες να νυμφευτούν αλλοδαπές δίνοντας ο ίδιος το παράδειγμα. Έκανε σύζυγό του την Βακτριανή Ρωξάνη και αργότερα την θυγατέρα του Δαρείου Στάγειρα και την κόρη του πέρση ευγενή Ώχου την Παρύσατη. Είπαμε, η εποχή της φαλλοκρατίας στην ακμή της.
   Παράτολμος, γλύτωσε πολλές φορές από αφοσιωμένους φίλους. Αποτίοντας φόρο τιμής στούς ανδρείους που προηγήθηκαν, μόλις πέρασε στην Μικρά Ασία θυσίασε στην Τροία στον Πρίαμο και τον Αχιλλέα. Πανέξυπνος, όχι μόνο δεν καταπίεσε αλλά σεβάστηκε τις θρησκευτικές πεποιθήσεις των άλλων μέχρι όπου όταν έφτασε στην όαση του Άμμωνα στη Λιβύη, οι ιερείς τον χαιρέτησαν σαν "γιο του Άμμωνος Διός" όπως έκαναν με τους βασιλιάδες της Αιγύπτου. Με την παιδεία που γαλουχήθηκε από τον Αριστοτέλη καταλάβαινε την αξία και την δύναμη του πολιτισμού των τόπων που καταλάμβανε. Τιμώρησε τους Θηβαίους που επαναστάτησαν, κατέστρεψε την πόλη τους αλλά εξαίρεσε το σπίτι του ποιητή Πίνδαρου. Ενδιαφερόταν όχι μόνο να κατακτήσει αλλά και να μάθει. Έστειλε τον ναύαρχό του Νέαρχο να εξερευνήσει τα παράλια του Ινδικού ωκεανού. Μεγάθυμος στους νικημένους αντιπάλους του, υπήρξε σκληρός τιμωρός στους διασαλευτές της τάξης που επέβαλε και στη διαφθορά των τοποτηρητών που εγκαθιστούσε. Κυρίαρχος του τότε κόσμου, πίστεψε ίσως πρώτος στην τελική λύση της ειρηνικής συνύπαρξης των λαών με εντολές από πάνω. Η ιδέα από τότε αποδείχθηκε λαθεμένη. Αμέσως μετά τον θάνατό του άρχησε το αλληλοφάγωμα.
   Βιογράφοι του του καταλόγιασαν και αδυναμίες. Παρ' όλο που το' παιζε ή και το πίστεψε ο ίδιοςότι ήταν Θεός ή ημίθεος, ήταν και άνθρωπος! Και οι θεοί τότε ανθρωπόφερναν...Στο μεταξύ καθώς ήταν εραστής του ανακατώματος των φυλών και πολέμιος του μπαλωμένου παπουτσιού από τον τόπο του, όπου πάτησε το πόδι του του αποδίδουν πατρότητα και τον διεκδικούν. Πουλάει!
   Εμένα μου αρέσει η μουσική που έγραψε για τον Αλέξανδρο ο Σταμάτης Σπανουδάκης και μου αρκεί...
   Μπάμπης Δαμουλιάνος Ευαγγελάτος, συνταξιούχος τουΤΣΑΥ, Βριλήσσια.
   (Φλωρίνης 29, Τ.Κ. 15235).

Δεν υπάρχουν σχόλια: