Καμία αιματολογική συγγένεια. Απλή συνεπωνυμία και χωριανός.
Μάρτης, μήνας της ποίησης και στα Βριλήσσια είχαμε την τύχη ν'
ακούσουμε μία εμπνευσμένη διάλεξη για τον ποιητή μας Γιάννη
Ρίτσο από την κυρία Αγγελική Κώττη, φιλολογημένη φιλόλογο,
συγγραφέα, γνωστή δημοσιογράφο και επιμελήτρια του αρχείου
αυτογράφων του ποιητή. Ο χρόνος της εισήγησής της είχε
οριστεί στα πλαίσια μαθημάτων του Ανοιχτού Παν/μίου μας την
Τετάρτη (16-3-2016) 6-8 μ.μ., πριν την καθιερωμένη προβολή
του "Cine Δράση" Βριλησσίων. Και η έκπληξή μας, όταν η
κυρία Κώττη όχι στο δίωρο που είχε στη διάθεσή της αλλά σε μία
μόνον ώρα -αρχίσαμε 6.30' και τελείωσε στις 7.30'- κατόρθωσε
εκτός του να μας κρεμάσει κυριολεκτικά από τα χείλη της
περιγράφοντας τον ψυχισμό του ποιητή μέσα από το οικογενειακό
και κοινωνικό περιβάλλον που τον διαμόρφωσε αλλά και να
συμπεριλάβει και την συζήτηση που ακολούθησε με το ακροατήριο, απαντώντας σε όλες τις ερωτήσεις του που δεν ήταν και λίγες.
Μέσα σ' αυτό το ευφορικό κλίμα, δόθηκε και σε μένα η ευκαιρία
να της υποβάλλω την αφελή ερώτηση για το "τι είναι ποίηση"
ζητώντας της να μας δώσει έναν ορισμό. Και η ερώτηση έμοιαζε
με εκείνη του "τι ειν' αυτό που το λένε αγάπη", για να πάρω τη
γνωστή απάντηση από τη συνέχιση του τραγουδιού ότι "κανένα
στόμα δεν το' βρε και δεν το' πε ακόμα". Κάπως έτσι αφού
επισήμανε την δυσκολία, προσπάθησε να μου απαντήσει στο
περίπου...Με ερώτησε όμως αν με απασχολεί κάτι και τότε της
μίλησα για το χωριό μου όπου υπάρχει μια άνθιση του έντεχνου
αυτού λόγου έχοντας υπόψη μία αγρότισσα, έναν κτηματία, έναν
δάσκαλο, έναν δημοσιογράφο που επιμελείται την ιστοσελίδα μας,
έναν άλλο δάσκαλο της μουσικής αυτή τη φορά κ.ά. Μου τόνισε ότι
αυτό σημαίνει πλούτο, πλούτο λα'ι'κό και τότε της ανέφερα έναν
συνεπώνυμό μου Φώτη Ευαγγελάτο, τον Φώτη του Κρασά όπως
τον λέγαμε (1927-1999) με μερικές ποιητικές συλλογές,
ανθολογημένος στο ποιητικό ημερολόγιο του 2007 σελ.183 με το
ποίημά του "Τώρα κατάλαβα" από την συλλογή του "Το σταυροδρόμι"
σελ. 30, των εκδόσεων Ιωλκός. Της πρόσθεσα την χρησιμοποίηση
από μέρους μου ενός άλλου ποιήματός του
"Η πόλη πρέπει να' ναι καθαρή", αυτή τη φορά για την υποστήριξη
του σχετικά πρόσφατου αγώνα των απολυμένων καθαριστριών
του υπουργείου οικονομικών. Σημειωτέον ότι το ποίημα τούτο,
το είχε γράψει και δημοσιέψει ο Φώτης πολύ προηγούμενα.
Στο σημείο αυτό η κυρία Κώττη μου επέστησε την προσοχή
και στην προφητική δύναμη της μεγάλης ποίησης!
Εδώ ας μου επιτραπεί να εκφράσω το προσωπικό μου γούστοΜάρτης, μήνας της ποίησης και στα Βριλήσσια είχαμε την τύχη ν'
ακούσουμε μία εμπνευσμένη διάλεξη για τον ποιητή μας Γιάννη
Ρίτσο από την κυρία Αγγελική Κώττη, φιλολογημένη φιλόλογο,
συγγραφέα, γνωστή δημοσιογράφο και επιμελήτρια του αρχείου
αυτογράφων του ποιητή. Ο χρόνος της εισήγησής της είχε
οριστεί στα πλαίσια μαθημάτων του Ανοιχτού Παν/μίου μας την
Τετάρτη (16-3-2016) 6-8 μ.μ., πριν την καθιερωμένη προβολή
του "Cine Δράση" Βριλησσίων. Και η έκπληξή μας, όταν η
κυρία Κώττη όχι στο δίωρο που είχε στη διάθεσή της αλλά σε μία
μόνον ώρα -αρχίσαμε 6.30' και τελείωσε στις 7.30'- κατόρθωσε
εκτός του να μας κρεμάσει κυριολεκτικά από τα χείλη της
περιγράφοντας τον ψυχισμό του ποιητή μέσα από το οικογενειακό
και κοινωνικό περιβάλλον που τον διαμόρφωσε αλλά και να
συμπεριλάβει και την συζήτηση που ακολούθησε με το ακροατήριο, απαντώντας σε όλες τις ερωτήσεις του που δεν ήταν και λίγες.
Μέσα σ' αυτό το ευφορικό κλίμα, δόθηκε και σε μένα η ευκαιρία
να της υποβάλλω την αφελή ερώτηση για το "τι είναι ποίηση"
ζητώντας της να μας δώσει έναν ορισμό. Και η ερώτηση έμοιαζε
με εκείνη του "τι ειν' αυτό που το λένε αγάπη", για να πάρω τη
γνωστή απάντηση από τη συνέχιση του τραγουδιού ότι "κανένα
στόμα δεν το' βρε και δεν το' πε ακόμα". Κάπως έτσι αφού
επισήμανε την δυσκολία, προσπάθησε να μου απαντήσει στο
περίπου...Με ερώτησε όμως αν με απασχολεί κάτι και τότε της
μίλησα για το χωριό μου όπου υπάρχει μια άνθιση του έντεχνου
αυτού λόγου έχοντας υπόψη μία αγρότισσα, έναν κτηματία, έναν
δάσκαλο, έναν δημοσιογράφο που επιμελείται την ιστοσελίδα μας,
έναν άλλο δάσκαλο της μουσικής αυτή τη φορά κ.ά. Μου τόνισε ότι
αυτό σημαίνει πλούτο, πλούτο λα'ι'κό και τότε της ανέφερα έναν
συνεπώνυμό μου Φώτη Ευαγγελάτο, τον Φώτη του Κρασά όπως
τον λέγαμε (1927-1999) με μερικές ποιητικές συλλογές,
ανθολογημένος στο ποιητικό ημερολόγιο του 2007 σελ.183 με το
ποίημά του "Τώρα κατάλαβα" από την συλλογή του "Το σταυροδρόμι"
σελ. 30, των εκδόσεων Ιωλκός. Της πρόσθεσα την χρησιμοποίηση
από μέρους μου ενός άλλου ποιήματός του
"Η πόλη πρέπει να' ναι καθαρή", αυτή τη φορά για την υποστήριξη
του σχετικά πρόσφατου αγώνα των απολυμένων καθαριστριών
του υπουργείου οικονομικών. Σημειωτέον ότι το ποίημα τούτο,
το είχε γράψει και δημοσιέψει ο Φώτης πολύ προηγούμενα.
Στο σημείο αυτό η κυρία Κώττη μου επέστησε την προσοχή
και στην προφητική δύναμη της μεγάλης ποίησης!
στον μοντέρνο ελεύθερο στίχο, χωρίς βέβαια να υποτιμώ καθόλου
τον παραδοσιακό, του ρυθμού, του μέτρου και της μουσικής
ομοιοκαταληξίας, τον οποίον τίμησαν οι πλείστοι των ποιηττών μας
και ο σ' εμένα αγαπημένος λα'ι'κός μας βάρδος Κώστας Βάρναλης.
Αλλά πάλι να: Μια φράση, δύο προτάσεις που έγραψε αυτές τις
μέρες μια φίλη για έναν αδύνατο να πραγματοποιηθεί δεσμό
"Στη ζωή μου μπορεί να είσαι όνειρο μα στα όνειρά μου η ζωή",
μπορεί να αποτελεί από μόνη της ένα ποίημα και της υπενθύμησα
μια ανάλογη ποιητική φράση του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην
ταινία του "Η σκόνη του χρόνου": "Ότι χάνω σε άγγιγμα το κερδίζω
σε όνειρο...".
φιλοξένησε η "Εφημερίδα των Συντακτών" εντός πλαισίου
(επιδοκιμασία της) την 30ή Μαίου 2014 στη σελ.49.
"Η πόλη πρέπει να' ναι καθαρή.
συνήθιζα να θεωρώ τις εργάτριες και τους εργάτες καθαριότητας
συναδέλφους -υπήρξα γιατρός- και δικαιούμενους να υπάγονται
στο Υπουργείο Υγείας, να ασφαλίζονται και να συνταξιοδοτούνται
από το ΤΣΑΥ. Έτσι, χάρηκα ιδιαίτερα με την ανακήρυξη των
υποψηφιοτήτων τόσο της Δέσποινας Κωστοπούλου όσο και της
Κωνσταντίνας Κούνεβα για τις δημοτικές και τις ευρωεκλογές
αντίστοιχα. Για χάρη τους, την ευχή μου για νίκη και στη μνήμη
του συγχωριανού και συνεπώνυμού μου ποιητή Φώτη Ευαγγελάτου
(1927-1999) επιτρέψετέ μου να τους αφιερώσω ένα ποίημά του από
την ποιητική του συλλογή "Κραυγή σκλάβου" (Αθήνα 1960 σελ. 9)
που έχει έτσι:
Η ΠΟΛΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ' ΝΑΙ ΚΑΘΑΡΗ
Και σήμερα ξανά...και σήμερα ξανά
1 σχόλιο:
Κάποιος τ απωθημένα για να ικανοποιήσει
Ειν εύκολο την ποίηση να την κακοποιήσει
Δημοσίευση σχολίου