Η παραλία της Αγίας Ελένης Η επίσημη αγαπημένη των
περισσότερων Δαμουλιανάδων Στην παραλία σήμερα
με ευκολία κάποιος φτάνει με το ΙΧ <συν γυναιξί και τέκνοις>
Όμως τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι Ως λέει ο ποιητής
Χρόνια πριν ο δρόμος ήταν ένα στρατί
μόνο γαϊδούρια κι άλογα κατέβαιναν εκεί
Με δυσκολία τότε πήγαιναν
χωριανοί
τώρα ρχονται Ευρωπαίοι κι Αμερικανοί
Ο δρόμος που ακλουθούσαν μέχρι το 1975 για να
φτάσουν στην παραλία είτε
με τα ποδιά η με τα ζώα
δεν ήταν ο σημερινός Επιπλέον
όλη η διαδρομή ήταν
απόθεσης βαρέων αντικειμένων ΒΟΥΝΟ ΤΟΥ ΠΗΓΑΔΙΟΥ
συνέχιζε κατηφορικός στενός δρόμος από την περιοχή
ΚΑΜΙΝΙΑ Έφτανε στην
ΣΑΡΑΚΙΝΑ και ακλουθούσε την
πορεία όπως φαίνεται στις φωτογραφίες Οι περισσότεροι
από αυτούς τους δρόμους τώρα είναι αδιάβατοι
ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΠΕΡΙΠΟΥ ΕΤΣΙ
ΦΩΤΟ ΓΕΡ Ζ ΑΠΟΛΛΩΝΑΤΟΣ
Για να φτάσει ο αυτοκινητόδρομος μέχρι την αμμουδιά
ΦΩΤΟ ΓΕΡ Ζ ΑΠΟΛΛΩΝΑΤΟΣ
Για να φτάσει ο αυτοκινητόδρομος μέχρι την αμμουδιά
οι Δαμουλιανάδες δαπάνησαν
πολύ χρόνο αλλά και χρηματα
Η ιστορία αυτού του δρόμου ξεκινά πολλά χρόνια πριν
Δεν ξέρω αν μπορούσαν να φανταστούν οι χωριανοί μας
που αγωνίστηκαν πριν 100 50 η 30 χρόνια σε κάθε φάση
διάνοιξης του δρόμου από το χωριό μέχρι την θάλασσα τι
θα γινόταν σήμερα
Όμως γνωρίζοντας πολύ καλά αυτούς τους χωριανούς πιστεύω
ότι θα ένοιωθαν ΠΕΡΗΦΑΝΟΙ που αγαπημένη τους Αμμουδιά
έχει αγαπηθεί από τόσο κοσμο
Σήμερα εμείς σκαφτόμαστε διαφορετικά
Εδώ θ ασχοληθούμε πως έφτασε ο δρόμος στην παραλία
Και όχι ποιοι και πότε ΠΡΕΠΕΙ κα πηγαίνουν για μπάνιο
Η πρώτη επέμβαση στο δρόμο μετά το χωριό για να περνά
Κάρο (άμαξα) έγινε περίπου έναν αιώνα πριν
Διαβάζουμε στην ΕΦ της ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ 31Δεκεμβριου 1927
Εγκρίνετε πόσο 30000 δρχ για τον Δρόμο
Πρωταγωνιστές τότε οι Αφεντάδες του κάμπου που είχαν
τις κατοικίες και τα τσιφλίκια τους εκεί( Μαύρες εποχές για
τους προγόνους μας)
Από τότε έγιναν πολλές παρεμβάσεις
Σε κάποια σημεία ήταν στενός και με μεγάλη χωμάτινη ανηφόρα
Η Αλωνιστική μηχανή ανεβοκατέβαινε με μεγάλη δυσκολία
και πολλή γκρίνια
Μετά την Σαρακίνα μόνο ζώα περνούσαν Όλες οι μεταφορές
σιτηρών από τα καλλιεργημένα
χωράφια η οτιδήποτε άλλου
είδους γινόταν με τα ζώα Αλλά και μεταφορικό μέσον των
κουρασμένων αγροτών
από και προς το χωριό
Σήμερα βλέπουμε πολλά οχήματα να περνούν το
δρόμο από και προς την θάλασσα Τότε ήταν πολλά ζώα που
Στρατιά
γαϊδούρια και άλογα
για το χωριό κινάνε
όπου καβάλα βρίσκονται
του κάμπου οι
ξωμάχοι
να βρουν λίγη ξεκούραση
στο σπίτι τους
τραβάνε
γιατί όλη μέρα
έδωσα σκληρή με την γη μάχη
Οι Δαμουλιανάδες όμως πάντα ονειρευόταν την κατασκευή
δρόμου ώστε τα Ι Χ να φτάνουν μέχρι την αμμουδιά
Μετά την μεταπολίτευση με πρωτοβουλία κάποιων χωριανών
ξεκίνησε ΕΡΑΝΟΣ μεταξύ
των Δαμουλιανάδων
Για την ιστορία θ
αναφερθούν κάποια ονόματα πρωταγωνιστών
Παύλος Μαντέλης, Ζάχαρης Απολλωνάτος, Βαγγέλης Ευαγγελάτος
(Μενίδης), Τασης Θεοφιλάτος, Ηλίας Τζουγανάτος
Ο
Δάσκαλος Αντώνης
Αλιβιζάτος και η σύζυγος του επίσηςς
δασκάλα Στάμω
Αλιβιζάτου κ α
Κοντά τους και πολλοί άλλοι νεώτεροι
Μαζεύτηκαν αρκετά χρηματα Το 1975 με Πρόεδρο της κοινότητας
τον Θανάση τον Τζουγανάτο ξεκίνησαν τα έργα της χάραξης και
διάνοιξης του δρόμου μετά
την Σαρακίνα
Στην Αθήνα τον Ιούνιο
του 1976 ΙΔΡΥΘΗΚΕ ο Σύλλογος
Δαμουλιανάδων ΠΛΑΓΙΑ
Προτεραιότητα των ενεργειών του Πρώτου Δ Σ του Συλλόγου
ήταν η συνέχιση των
έργων του δρόμου προς την παραλία της
Αγιάς Ελένης πάντα με χρηματα που μάζευαν από χωριανούς
Ο Νέος δρόμος που χαράχτηκε πέρασε από χωράφια χωριανών
και δεν έφερε κάποιος
αντίρρηση
Τα προβλήματα άρχισαν όταν ο δρόμος έπρεπε να περάσει
από το τελευταίο κομμάτι
κοντά στην θάλασσα που ιδιοκτήτες
ήταν από άλλα χωριά
Οι
διαπραγματεύσεις και οι διαφωνίες για το ύψος της
αποζημίωσης κράτησαν αρκετό χρόνο
Τελικά έκλεισε η
συμφωνία και άφησαν να περάσει ο
δρόμος
Εκείνη την εποχή είχαν όλοι γίνει μηχανικοί και τοπογράφοι
για την χάραξη του δρόμου
Πόσες στροφές θα γίνουν στο βράχο
Συζητήσεις ατέλειωτες τα βράδια στον Σταυρό
Γκρίνιες διαφωνίες
κατά το ρητό
13 Δαμουλιανάδες 14 Σπακάδες (εξυπνάδες)
Μετά την συμφωνία με
τους ιδιοκτήτες να περάσει ο δρόμος
ένα άλλο εμπόδιο παρουσιάστηκε
Η ροη χρημάτων από τον Σύλλογο της Αθηνάς σταμάτησε
Το Νέο Δ Σ δίνει προτεραιότητα με τα χρηματα που υπαρχουν η
συγκεντρώνονται να προχωρήσουν εργασίες στο Περίπτερο
Το Τουριστικό Περίπτερο όπως το λέγαμε Θα ήταν Ιδιοκτησία
ιδιοκτησία του Δήμου
Κεφαλονιάς
Έλλειψη χρημάτων Στάση εργασιών
Τα λίγα Ι Χ που κατέβαιναν τον τότε χωματόδρομο σταματούσαν
στην πρώτη Στροφή Στη
Μπαράκα όπως λέγαμε
Από κει ο κόσμος με τα πόδια
στην αμμουδιά Κάποιοι συνέχιζαν
να πηγαίνουν με τα ζώα
τους (Υπήρχαν πολλά στο χωριό )
Έτσι έμεινε ο δρόμος έως το 1987 Πάλι από τον Σύλλογο της Αθήνας
ξεκίνησε η προσπάθεια συνέχισης των εργασιών τσιμεντόστρωσης
του κατηφορικού δρόμου
από κει που τελειώνει η άσφαλτος
Με την οικονομική βοήθεια των Δαμουλιανάδων αλλά και με
ΠΡΩΣΟΠΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ αρκετών χωριανών στρώθηκε τσιμέντο στις
δύσκολες ανηφόρες
Οι εργασίες συνεχίστηκαν τα επόμενα 3-4 χρόνια μέχρι που το
τελευταίο τμήμα του δρόμου έγινε όπως είναι σήμερα
Η χάραξη αποζημίωση ιδιοκτητών κοντά στην θάλασσα αλλά και
η τσιμεντόστρωση του τμήματος
του δρόμου από το τέλος της
ασφάλτου έως την παραλία έγινε με χρηματα και προσωπική
εργασία Χωριανών
Όλοι οι χωριανοί βοήθησαν να γίνει αυτό το έργο
Βοήθεια από το κράτος ήρθε αργότερα όταν ασφαλτοστρώθηκε
ο δρόμος από την Αγιά Ελένη μέχρι το χωριό
Οικονομική ενίσχυση για συνέχιση
εργασιών Δρόμου Αγίας Ελένης στη
εφημερίδα του Συλλόγου Σεπτ 1989
Εχουν ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ και πολλοί Αλλοι
Εχουν ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ και πολλοί Αλλοι
ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ Σ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΑΠΟ ΔΗΜΟ
ΣΤΟ ΠΑΡΚΙΝΓΚ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου