Θέλομε να γίνωμεν ελεύθεροι και όχι να λεγόμεθα ελεύθεροι

ΗΛΙΑΣ ΖΕΡΒΟΣ ΙΑΚΩΒΑΤΟΣ 26-12-1848

Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2019

ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΙΚΗ ΣΑΤΥΡΑ


Για τα σοβαρά πολιτικά γεγονότα των ημερών σαν
αποφόρτιση ένα σατυρικό Κεφαλονίτικο
Από το βιβλίο του ΧΡΗΣΤΟΥ ΒΟΥΝΑ
ΕΥΘΥΜΕΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΙΚΕΣ ΘΑΛΑΣΣΟΓΡΑΦΙΕΣ
είναι η παρακάτω ρίμνα (Κεφαλονίτικη Σάτιρα )

Οι στίχοι όπως γράφει ανήκουν στον ριμναδόρο
Ανάσταση Κοντογούρη η Αναστασάκο από το
 χωριό Κοντογουράτα
Έφτασε από στόμα σε στόμα σ αυτόν
Αναφέρεται πραγματικό γεγονός  
Συνέβη στην Σκάλα Κεφαλονιάς στα τέλη του 19ου Αιώνα
Έτυχε να επισκεφτεί τα μέρη  ο τότε Δεσπότης και να  έχει
 πολύ μεγάλη Φουρτούνα
 Όλα τα γεγονότα που ακολούθησαν συνδέθηκαν την
επίσκεψη του Δεσπότη όπως αναφέρεται στο βιβλίο
που κυκλοφόρησε Το 1978 και του έδωσε ΤΙΤΛΟ

ΤΑ EΠΑΚΟΛΟΥΘΑ ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ

Τσι δεκατρείς του Γεναριού καταραμένη μέρα
ηρθ ο Δεσπότης στο χωριό και βαλε τον αγέρα
Με τον αγέρα πούβαλε χωρίς να μπουνατσάρει
οι Σκαλισιάνοι στο γιαλό ευρήκαν ένα ψαρί
Με τσεκουριές το λιώνανε κι εμούγκριζε σα βόι
και πρέπει ν ακουγότανε κι απά στου Κουτροκόη
Και ο Λαίνης τόμαθε και βρήκε για προκλάμο
πως ένα ψάρι βρέθηκε ανάσκελα στην άμμο
Κι έλεγε < Είμαι προεστός και έχω κάθε χάρι
και θα μου βγει μερτικό σαν μοιραστεί το ψάρι >
Κι ο Καβαλιέρος έτρεξε και πήρε την κεφάλη
στο λειτρουβιό την έκρυψε να μην την βρουν οι άλλοι
Στο λειτρουβιό την έκρυψε μέσα στο τουβαέλι
μα  η μάννα του ήτανε έδεκει και το πε του Βαγγέλη
Έλα μωρέ Βαγγέλη μου που να χεις την ευχή μου
τώρα πούμαστε οι δυό δως μου την μετρική μου
Διάολε πάρτη κι αν θα φας όταν συμαζωχτούμε
το βράδυ να τη βράσουμε να τη θαραπαούμε
Μα κι όσοι το εφάγανε στο δείπνο στα Κορώνια
έκαμαν… κακοθάνατα τη νύχτα τα σεντόνια
Τώφαε κι ο Γεράσιμος κάτου στ αμπελοφύτι
εννιά φορές την .. έπαθε μέχρι να πάει σπίτι
Κι όντις  επήε σπίτι του κι έπεσε με γινάτι 
επέρασε ..τα στρώματα κι όλο του το κρεβάτι
Κι έλεγε  <Πάει η κόρη μου μπονόρα και τα πλένει
μα τούτο είναι το κακό που δεν μου σταματαίνει>
Πάνε για τον Παπά Κουρή και για τον μπάρμπα Φούτο
μήπως και ξέρουν  να τους πουν τι ψάρι είναι τούτο
Και τσούπαν είναι δέρφινας και για φαΐ δεν είναι
για φκείο μη μαγαρίσετε μωρέ  παιδιά κανείνε
Μονάχα μες τ αφάλι του είναι  ένα βοτάνι
για να το βράσει να το πιει όποια παιδιά δεν κάνει
Κι έδεκει που  τα λέγανε θα έτυχε κι η Φιόρη
άκουσε την εξήγηση που δόκαν οι Δετόροι
Κι επήρε από  τ αφάλι του να πιει για να γεννήσει
μα δε χρειάστηκε πολύ μέχρι να την.. κινήσει
Κι αντί να κάμει το παιδί που θελε η Βουβάλω
έκαμε τα φουστάνια της να μην φοριούνται άλλο

Κεφαλονίτικο Λεξικό
Σκαλισιάνοι  οι κάτοικοι του χωριού Σκάλα 
Κουτροκόη   Οικισμός κοντά στην Σκάλα
Προκλάμο   προκήρυξη , διαφήμιση
Για φκειό    για τούτο
Δετόρος  γιατρός 
Τουβαέλι   υφασμάτινη πετσέτα φαγητού
Έδεκει   εκεί
Θαραπαούμε  ευχαριστηθούμε
Μαγαρίζω  λερώνω,  μολύνω


Δεν υπάρχουν σχόλια: